7. Over prostituees en coronavirus. De prostitutas y coronavirus.

La traducción a español al final del texto en holandés

Beste Kikás:

Op 2 april las ik in de krant, helaas weet ik niet meer welke, dat omdat op aanraden van het RIVM een afstand van anderhalve meter moet worden aangehouden tussen mensen, prostituees (voortaan sekswerkers, volgens de benaming van de Kamer van Koophandel) hun beroep niet kunnen uitoefenen. Vanwege een combinatie van economische, administratieve en ook morale redenen, kunnen ze geen subsidie aanvragen, en daardoor blijven ze clandestien hun beroep uitoefenen met het risico van coronavirus besmetting (het lijkt erop dat ze seksueel overdragbare aandoeningen al onder controle hebben) en ook, natuurlijk met het risico van een boete te krijgen voor het niet respecteren van sociale afstand.


Sociale diensten klagen ook dat ze, na jarenlang vrouwen uit de prostitutie te hebben gehaald, ze zien dat, als gevolgd van het coronavirus, hun baan (bijvoorvoobeeld als schoonmaakster) kwijt raken en het risico lopen terug te vallen in de prostitutie. De vakbond voor sekswerkers is van plan een verzoekschrift in te dienen bij de regering omdat het een probleem voor de volksgezondheid is dat, als het niet wordt opgelost, het verspreidingsrisico van het coronavirus zou kunnen vergroten.

Ik stel me voor dat de Raad van ministers de zaak debatteert:

Mark Rutte (Primeer minister): - "Wat vind je hiervan, Wopke?"

Wopke Hoekstra (Minister van Financiën): - "Echter, vind ik, moeten wij eerst onderzoeken of ze in de laatste zeven jaren van economische groei al hun best hebben gedaan om uit de prostitutie te komen."

----

En veerden in te gaan op het onderwerp sekswerkers, dezelfde dag las ik een andere nieuwsbericht waarop stond dat het blijkt dat in sommige gemeenten waar prostitutie het meest wordt beoefend (met name Amsterdam, maar ook Groningen), sekswerkers op loondienst en zelfstandige sekswerkers, subsidie kunnen aanvragen bij de gemeente voor zo lang de maatregelen ter bestrijden van de pandemie duren. Maar niet geregistreerde sekswerkers vallen buiten deze regeling. Daarom heeft een politieke partij een voorstel ingediend waarme niet-geregistreerde sekswerkers ook uitzonderlijk subsidie kunnen aanvragen. De partij die dit voorstel indient, is niemand minder dan de Christen Unie. Wat een wereld!

Wat niet duidelijk is, is wie zal controleren of sekswerkers die gebruik kunnen maken van deze uitzonderlijke subsidies echt sekswerkers zijn. Moet een ambtenaar het van tevoren beoordelen? Hoe zou dan deze beoordeling plaats vinden? Zijn de betrokken gemeenten niet bang dat het aantaal vermeende prostituees sterk zou stijgen?

---

Ik vertelde het niews aan een dierbare Nederlandse vriend en zijn antwoord verraste mij: "De oplossig is er al. Aan de ene kant heb je het "Glory hole" en aan de andere kant sadomasochisme (met zwepen van meer dan anderhalve meter, natuurlijk). Ik durfde niet om opheldering te vragen, omdat ik niet onwetend wilde lijken, Maar de waarheid is dat ik niet weet waar hij het over had.

Dit is een verhaal dat ik je al had verteld en waar ik een speciale genegenheid voor heb, want nadat ik je dit had verteld, voegde ik eraan toe:

- "Het coronavirus is een goudmijn want onderwerpen voor een blog verschijnen in overvloed".

En jij antwoorde:

- "Zullen wij er samen een schrijven?"

En zo geschiede.


Altijd een plezier om mijn gedachten met je te delen. Nou ja, en ook met degenen die mee kijken. Morgen zal ik je vertellen over "Das Coronawunder" als ik tijd heb tijdens het koken van lambsbout volgens je recept.

Groetjes,


Angel.


TRADUCCIÓN AL CASTELLANO.


Querido Kikás:

El 2 de Abril leí en un periódico, infortunadamente ya no recuerdo cual, que debido a la recomendación del RIVM (Instituto de Salud Pública de los Países Bajos) de mantener una distancia de metro y medio entre las personas, las prostitutas y los prostitutos (en adelante, trabajadores sexuales, según el epígrafe de la Cámara de Comercio y para evitar repeticiones) no pueden ejercer su profesión y que, por una mezcla de razones económicas, administrativas y, también, morales, aunque en menor grado, no pueden solicitar un subsidio por lo que siguen puteando clandestinamente a riesgo de contagiar y contagiarse del coronavirus (parece ser que la ETS las tienen ya bajo control) y de recibir una multa por no respetar el distanciamiento social.

Los servicios sociales se quejan, además, de que después de años de sacar a mujeres de la prostitución, ahora, como consecuencia del coronavirus, han perdido su empleo como, por ejemplo, limpiadoras y están en riesgo de caer de nuevo en la prostitución. El sindicato de trabajadores sexuales se plantea elevar al Gobierno una petición dado que se trata de un problema de salud pública que, de no resolverse, podría volverse un foco de propagación del coronavirus.

Me imagino al Consejo de Ministros debatiendo el asunto:

Mark Rutte (primer ministro):  - "¿Qué opinas de esto, Wopke?"

Wopke Hoekstra (ministro de Hacienda): - "Bueno, primero habrá que investigar si, en estos siete años de bonanza, han hecho todo lo posible para salir de la prostitución".


----

Y siguiendo con los trabajadores sexuales. El mismo día leí otra noticia sobre el tema. Resulta que en algunos de los municipios donde más se ejerce la prostitución (en particular, Amsterdam, pero también Groninga), los trabajadores sexuales en nómina y los que están registrados como autónomos pueden solicitar un subsidio mientras duren las medidas que intentan controlar la pandemia. Por eso, un partido político ha presentado una propuesta que permite que los trabajadores sexuales no registrados también puedan, excepcionalmente, solicitar un subsidio. El partido que presenta esta propuesta es nada menos que la Unión Cristiana. Cosas veredes.

Lo que no está claro es quién va a controlar que los trabajadores sexuales que se acojan a estas medidas excepcionales son verdaderamente trabajadores sexuales. ¿Lo tendrá que valorar previamente un funcionario? ¿Cómo se haría esta valoración? ¿No temen los municipios afectados que les salgan trabajadores sexuales por todas partes?

---

Por último, un querido amigo holandés al que comenté este tema, me dijo que la solución ya está inventada. Por un lado tienes el "Glory hole" y, por otro, el sadomasoquismo (con látigos de más de metro y medio, naturalmente).

Yo no sé de qué esta hablando.

Esta historia te la he contado antes y le tengo especial cariño, porque después de decirte esto, añadí: "El coronavirus es una mina, salen temas para un blog hasta debajo de las piedras" Y me contestaste:

¿Hacemos uno conjunto?

Y en eso estamos.


Siempre un placer, compartir mis pensamientos contigo. Bueno, y también con los que miran. Mañana te hablaré de "Das Coronawunder" si es que tengo tiempo mientras preparo la pata de cordero conforme a tu receta.

Un abrazo


Angel.

No comments:

Post a Comment